배송 위치를 선택하세요.

국가/지역 페이지 선택은 가격, 선적 옵션 및 제품 가용성과 같은 다양한 요인에 영향을 줄 수 있습니다.

담당자
한국이구스

인천광역시 연수구 벤처로

12번길 42

KR(KO)

보도자료

이구스에 질문이 있으신가요?
다양한 자료를 필요로 하시나요?
이곳에서 이구스 기사 및 사진 자료를 다운로드 하실 수 있습니다.
전화, 이메일 또는 팩스로도 문의 가능합니다.

홍보실에 문의하기이구스 보도자료 요청하기

분야별 보도 자료

STS-containerkranar: Passar för framtiden tack vare ny kraftig rullkedja från igus2022-08-17

P4HD.56.R lämplig för långa åksträckor, höga hastigheter, höga belastningar och Industri 4.0

Köln, 26. Juli 2022 - Containerkranar i världens hamnar kommer att vara ännu kraftfullare och driftsäkra i framtiden. Eftersom igus lanserar P4HD.56 – en ny robust energikedja, förberedd för långa åksträckor, höga hastigheter, hög kabelbelastning och Industri 4.0.

Om magen blir tjockare behövs ett par nya byxor. Hamnar runt om i världen upplever en liknande situation. Moderna containerfartyg som Ever Ace är 400 meter långa, 62 meter breda och lastar nästan 24 000 containrar. De större byxorna i detta fall är en större Ship-to-Shore (STS) kran som lastar och lossar containrarna. En utvidgning som också påverkar de energikedjor som styr energi- och datakablarna i kranarna. De måste tåla oöverträffade belastningar: åksträckor på över 130 meter, kabelvikter på upp till 10 kg / m eller (för motordrivna enheter) över 20 kg / m samt accelerationer på mer än 1 m/s2 är standarden för Triple E-klass STS-kranar. I andra applikationer är åksträckorna flera hundra meter, kabellaster på upp till 50 kg/m och accelerationer på 8 m/sek2 och mer möjliga. "För dessa extrema krav har vi utvecklat den nya robusta energikedjan P4HD.56.R, säger Theo Diehl, industrichef för kranar på igus. Energikedjan är särskilt robust och tack vare sensortekniken förberedd för Industri 4.0-trender som förutsägbart underhåll. En kombination som avsevärt ökar tillförlitligheten hos STS-kranar ."

Kraftig energikedja för att fungera smidigt i upp till 15 år
För att uppnå en lång livslängd i STS-kranar under höga belastningar har ingenjörerna kommit med designtrick. "En speciell gaffelfliksprincip säkerställer ännu mer stabilitet vid högre extra belastningar, en pin-hole anslutning gjord av tribologiskt optimerad plast för minimalt slitage", förklarar Diehl. Dessutom är rullar monterade i kedjelänkarnas inre radie. När e-kedjan viks rullar den övre delen på den nedre delen istället för att glida. Tack vare den låga friktionskoefficienten är det således möjligt att öka nyttolasten och accelerationen samtidigt som samma dragkraft bibehålls. Långtidstester i igus interna laboratorium bevisar: Den tunga versionen P4HD.56. R uppnår en 50% längre livslängd jämfört med den normala P41.56R-varianten . "Vårt mål är att e-kedjesystemen på varje STS-kran ska fungera i upp till 15 år – problemfritt och med minimalt underhåll", säger Diehl. En trevlig bieffekt: Rullrörelsen minskar den erforderliga drivenergin med 57 procent. I tider av stigande energipriser är detta också ett plus. Eftersom kransystem också kräver robusta kablar med vilka långa åksträckor kan uppnås vid hög dynamik, erbjuder igus också CFCRANE, ett chainflex-kabelprogram som har utvecklats speciellt för kranapplikationer.

Passar för Industri 4.0
Operatörer av STS-kranar kan använda i.Cee-systemet för att avsevärt öka systemtillgängligheten och förlänga livslängden på energikedjorna. Företagssemester och andra planerade stillestånd tas automatiskt med i livslängdsberäkningen av i.Cee och prognosen kontrolleras ständigt med hjälp av sensorer. Fördelar för vilka användaren inte behöver acceptera några begränsningar vad gäller användbar inre bredd. Eftersom statussensorerna och deras elektronik är integrerade i rullkedjelänkarna för att spara utrymme. Ytterligare kablar är inte nödvändiga eftersom data överförs trådlöst. "De nya e-kedjorna i P4HD.56.R-serien uppfyller därför alla krav som gäller för nästa generation av STS-kranar och den efter det", säger Theo Diehl.

용어 "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" 및 "yes" 는 독일 및 일부 외국에서 igus® GmbH/ Cologne의 법적 보호를 받는 상표입니다 이는 독일, 유럽연합, 미국 및/또는 기타 국가 또는 관할권에서 igus GmbH 또는 igus의 계열사가 보유한 상표(예: 출원 중인 상표 또는 등록 상표)의 전체 목록이 아닙니다.

igus® GmbH는 Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsubishi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber 및 이 웹사이트에서 언급된 다른 모든 드라이브 제조업체의 어떠한 제품도 판매하지 않음을 알려드립니다. 이구스에서 공급하는 제품은 igus® GmbH의 제품입니다.